Pentru ca nu am descoperit adevarul absolut, am decis sa-mi dau cu parerea!

marți, aprilie 07, 2009

Marile probleme ale online-ului

Principala problema a online-ului este ca "invarte" bani datorita unor persoane (vizitatorii) care nu cheltuie bani. Auzim de venituri din online, monetizari de trafic, criza care a lovit online-ul etc.

Numarul de vizitatori creste. Numarul de desktop-uri si laptop-uri creste. Numarul de conexini la internetul de mare viteza creste. Numarul de site-uri creste. Si cu toate astea, numarul de vizitatori care sa plateasca un serviciu sau un produs pe aceste site-uri creste extrem de incet.

Motive?
- Mitul Google AdSense. Vizitatorii nu platesc in mod direct. Orice click dat, scoate banii din buzunarul advertiser-ului. Banii se impart intre Google si Publisher care din ce in ce mai des are impresia ca e tras pe sfoara (0.01 Euro/click).
- Mitul spatiului vandut retelei. Doar o mica parte din trafic e monetizat la preturi care la fel ca in cazul Google AdSense, se impart cu Reteaua prin care vand. Ceea ce e normal. Dar din nou, vizitatorul nu este si client si nici nu are sansa sa se transforme intr-un client, deoarece NU am ce sa-i ofer.
- Mitul "Romanii au cumparat de 18 mil Euro, online in 3 luni". Mare parte sunt plati online la Orange, Vodafone. In acest moment aceste plati in nici un caz nu se pot traduce in "vanzari online" pentru ca ne mintim singuri.

Cine reuseste sa vanda online la noi?
- Agentiile de turism care pot sa ofere disponibilitati realtime. (extrem de putine)
- Magazinele online (IT, Electronice, etc) care pot sa ofere incredere si preturi ok. Din pacate in multe dintre ele, preturile sunt mai mari decat in rafturile magazinelor clasice. Si atunci se plateste eventual confortul de a nu mai merge in magazin. Parte dintre ele s-au inchis si/sau au dat faliment.
- Companiile aeriene low-cost, pentru ca ofera servicii utile la preturi mult mai mici decat companiile de linie. Cred ca marea majoritate din tranzactiile online se inregistreaza pe aceste tipuri de servicii.
- Foto - de departe F64 domina zona prin profesionalism si gama foarte mare de produse disponibile.
- GSM
- Poate se mai vand ceva carti (eu am cumparat)
- Se mai cumpara produse pentru copii. Nu multe dar mai misca.
- Am mai auzit de haine. De aici, de afara, exista totusi un grup de clienti care apeleaza la tipul asta de cumparaturi online.
- Ceva incercari pe zona flori online ar mai fi de mentionat

In rest, cine sa bage bani in creearea unui brand care sa vanda online. Asta nu se face cu Copy/Paste. Trecerea in online e grea. Toata lumea vrea sa faca Expedia pentru 2000 Euro. Daca au mai putini bani, vor Orbitz petru doar 1600.

Turismul si It-ul sunt serviciile care se preteaza cel mai mult la migrarea in zona online. Daca IT-ul are o anumita inclinatie spre asa ceva, turismul inca intampina mari greutati. Marea majoritate a agentiilor nu au disponibilitati online. Culmea, nici macar pe spatiile de cazare pe care le au in proprietate.
Variantele de instrumente online pentru turism sunt ori importate de afara, ori realizate aici dar tot pe "surse" externe (solutii XML in cel mai bun caz, sau solutii cobranded in mare majoritate)

Piata romaneasca de vanzari online ramane pentru inca o perioada indelungata la un nivel de amatorism, datorat in principal lipsei oamenilor de dezvoltare, lipsei resurselor necesare pentru implementarea unor solutii viabile dar in special a lipsei de curaj pentru astfel de alternative. Lipsesc planurile pe termen indelungat si nivelul de asteptare pentru recuperarea unei investitii care ar fi destul de mare. Pentru noi, dezvoltarea pe zona ramane totusi o provocare la care prea putini sunt dispusi sa se inhame.

Si toate astea se intampla pentru ca noi suntem siguri ca putem sa ne imbogatim singuri, fara sa trebuiasca sa apeam la ajutoare.

Etichete: , , ,

2 Comments:

Anonymous Violeta Pamparau said...

Buna,
Tocmai faceam un studiu legat de evolutia rezervarilor online pe clientii nostri(hotelieri) si in cautarea mea am dat peste bloggul tau.
Vreau sa spun ca rezervarile online cresc, din 2007 pana in 2009 au crescut cu peste 20%, in 2009 cu 15% fata de 2008. Sa nu uitam ca 2009 a fost an de "criza".
Si numarul romanilor care isi rezerva camere in hotel online a crescut, mai lent, dar sigur.
Se pare ca online-ul creste si in Romania

12:11 p.m.

 
Blogger Cristian Pirvu said...

Articolul e vechi. Lucrez in zona asta de rezervari online de niste ani buni. Ca a crescut numarul de rezervari ... asta-i sigur. Pentru ca a plecat de undeva de jos. Foarte de jos. Articolul trata insa problemele online-ului romanesc. Si daca te uti la modul in care se face acest comert online te apuca durerile de cap. Intaresc totusi ce am spus si acum aproape un an. 20-30-50-80% credtere intr-un an, si tot e extrem de putin. In turism, spune-mi 3 branduri prezenta in .ro care fac rezervari online.
Vei vedea ca in afara de low-costuri (super ok) OctopusTravel si inca ceva (dara reusesti sa gasesti) restul sunt in epoca de piatra si partea proasta este ca nici nu vor sa iasa de acolo.

12:24 p.m.

 

Trimiteți un comentariu

Links to this post:

Creați un link

<< Home